ПОЛІТИЧНА СИСТЕМА І ДЕРЖАВНА ВЛАДА
[версія для друку]
Політична система. В Україні політична система
має бути органічним поєднанням демократично сформованої системи
державної влади та інститутів громадянського суспільства, об’єднаних
спільною метою - зміцнення державності, консолідації української нації,
реалізації прав і свобод людини і громадянина, вільного розвитку
особистості.
Інституційною основою політичної системи
мають бути держава,її органи влади,місцеве самоврядування, розвинута
система політичних партій як інструмент вираження політичної позиції та
організованої політичної волі українських громадян.
Світоглядною
основою політичної системи України має стати ідеологічний
плюралізм, який ґарантує право особи на власні ідейні переконання
стосовно соціально-політичного, правового та економічного устрою
Української держави, суспільних відносин, право оприлюднювати ці
переконання, якщо вони не скеровані проти державного суверенітету
України, не завдають шкоди державним та суспільним інтересам,
соціально-політичним та майновим інтересам особи, та право об’єднуватися
з однодумцями для захисту та реалізації своїх переконань та інтересів.
Політична
система забезпечує реалізацію суверенітету українського народу,
політичних прав і свобод громадян та груп громадян, захист їхніх
особистих прав щодо вибору діяльності, місця проживання, професії,
громадянської самореалізації, віросповідання.
Апарат держави має
здійснювати державну владу в інтересах усього народу, захищати
політичні свободи і права громадянина, інститути демократичної влади,
ринковий економічний устрій. Цей захист здійснюється в межах і на основі
демократично утверджених правових норм, створених як результат
суспільної згоди безпосередньо (через всенародний або місцевий
референдуми) або через представницькі чи самоврядні органи народовладдя.
Рух вважає невідкладним послідовне проведення адміністративної
реформи як способу формування сучасної виконавчої влади в Україні на
різних рівнях - центральному, реґіональному, муніципальному.
Рух
виступає за постійний суспільний контроль за діяльністю апарату держави
шляхом оприлюднення звітності за результатами роботи його органів,
через можливості отримання поточної інформації про його діяльність,
завдяки прозорості й публічності дій органів державної влади та
місцевого самоврядування. Такий контроль забезпечується за допомогою
представницьких органів влади, засобів масової інформації, незалежних
професійних об’єднань, партійних, правозахисних та інших самоврядних
інституцій громадянського суспільства.
Державний устрій. Рух
розглядає Україну як національну державу. Україна як держава
виникла внаслідок самовизначення української нації, що ґарантує її право
на утворення суверенної національної держави і самостійне визначення
форм своєї національно-державної організації.
За історичними,
економічними, політичними, соціально-психологічними чинниками українське
суспільство не є однорідним. З метою створення умов для послідовного
творення єдиної політичної нації, збереження соборності, Україна має
залишатися унітарною за формою свого державного устрою, як того
вимагає Конституція держави. Водночас Рух обстоює необхідність
послідовної децентралізації функцій державного управління, забезпечення
ефективного функціонування органів місцевого самоврядування. Враховуючи
наявність Кримської автономії, Рух розглядає Україну як унітарну
державу з адміністративно-територіальним самоврядуванням як способом
здійснення децентралізації функцій державного управління.
Форма
державного правління. Народний Рух України вважає, що перспективною
формою правління для України є парламентсько-президентська республіка.
Реалізувати цю форму можливо після завершення політичної структуризації
суспільства та становлення впливових загальнонаціональних політичних
партій. В умовах перехідного періоду з метою забезпечення більшої
стабільності виконавчої влади Рух вважає за доцільне зберегти
президентсько-парламентську форму правління, передбачену Конституцією
України 1996 року. Рух переконаний, що забезпечення цілісних, системних
та ефективних реформ можливе лише за умови співпраці та солідарної
відповідальності за свою діяльність Президента, Уряду й Парламенту
держави. Рух виступає за політичну структуризацію законодавчого органу
влади, створення парламентської більшості та формування на цій основі
коаліційного Уряду.
Виборче право. У демократичних державах
влада належить народові. Народ здійснює своє суверенне право на владу
шляхом участі у вільних виборах. Для прискорення політичної
структуризації Парламенту Рух виступає за виняткове право політичних
партій висувати кандидатів у народні депутати та на пост Президента
України. Рух вважає, що в Україні має бути запроваджена пропорційна
виборча система обрання парламенту за загальнонаціональними виборчими
списками партій – суб’єктів виборчого права із збереженням 4% бар’єру
для представництва в парламенті.
Рух виступає за послідовне
підвищення ролі політичних партій у місцевих виборах. З цією метою Рух
вважає доцільним поступове запровадження пропорційної виборчої системи
на виборах до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад,
міських рад міст обласного значення.
>Правова реформа.
Народний Рух України вважає, що демократичні перетворення в нашій
державі можливі лише за умови широкомасштабної правової реформи,
покликаної запровадити нові правові основи державного життя. Рух ставить
за мету відродження зруйнованої більшовицьким тоталітаризмом правової
культури, властивої українській нації й основаної на українських
традиціях, що сягають часів Руської Правди. Рух переконаний у
необхідності наповнення змісту конституційних норм новою
нормативно-правовою базою, яка б запровадила принципи відкритого
громадянського, демократичного суспільства і ринкової соціально
орієнтованої економіки. Конкретне забезпечення конституційних прав і
свобод людини досягається шляхом запровадження та неухильного дотримання
чітких і зрозумілих норм законодавства.
Рух переконаний, що
правова система в Україні має будуватися на засадах:
-
верховенства права на основі притаманних людині природних прав і свобод,
даних Богом;
- рівності усіх громадян перед Законом;
-
законності усіх дій органів державної влади та місцевого самоврядування;
- справедливості в усіх сферах суспільного життя та
взаємостосунках громадянина з громадянином чи громадянина з державою;
-
надання громадянам усіх можливостей реалізовувати свої права і свободи
до тієї межі, що не заперечує прав і свобод інших громадян.
У
сфері правової реформи важливу роль відіграє реформування судової
системи. Народний Рух України виступає за галузеву спеціалізацію
судової системи, що можна забезпечити застосуванням спеціалізованих.
зокрема, адміністративних судів, які входили б до загальної системи
судочинства. Рух підтримує передбачене Конституцією України
запровадження інституту суду присяжних як основного способу участі
громадян у здійсненні судової влади. Рух вважає, що в демократичній
судовій системі не може бути окремих військових судів. Кожен громадянин
України, у тому числі й військовослужбовець, має рівні перед законом
права.
Щоби суди, як незалежна гілка влади, могли належним чином
виконувати функції, покладені на них Конституцією, потрібно забезпечити
їхню діяльність відповідним фінансуванням. Рух виступає за визначення
окремим рядком у державному бюджеті асигнувань на потреби судів, котрі
мають надходити безпосередньо з казначейства, а не через органи
виконавчої влади.
Самоврядування в Україні. Однією з
підвалин демократичного ладу, формою якнайширшого залучення громадян до
вирішення суспільних справ є місцеве самоврядування, яке має розвиватися
на основі Конституції України, а також ратифікованої Україною
Європейської Хартії місцевого самоврядування. Рух виступає за реальне
становлення місцевого самоврядування на базі територіальної громади як
найбільш децентралізованої складової влади в Україні, за забезпечення
його основних автономій (організаційно-правової, кадрової та
матеріально-фінансової), за чітке розмежування повноважень між органами
місцевого самоврядування та місцевими органами державної виконавчої
влади, за максимальну реалізацію принципу субсидіарності - передання
владних повноважень на той найближчий до громадянина рівень, який
здатний забезпечити їх ефективне виконання. Рух виступає проти спроб
виконавчої влади безпосередньо керувати органами місцевого
самоврядування, визначати структуру та штати виконавчих органів і
апарату рад. Рух вважає за недоцільне поєднувати посади в органах
виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Головною проблемою
місцевого самоврядування в Україні залишається невреґульованість питань
його бюджетного забезпечення. Рух переконаний, що місцеве
самоврядування повинно мати свою матеріальну базу та сферу власності, на
яку може поширюватися його управлінський вплив. Місцеві бюджети мають
бути максимально наближені до реалізації конституційного права щодо
їхньої самостійності, самодостатності за рахунок створення реально
ґарантованої бюджетної бази, в тому числі шляхом законодавчого
закріплення за місцевими бюджетами загальнодержавних податків, зборів та
інших обов’язкових платежів. Необхідно здійснити перехід до
самостійного формування органами місцевого самоврядування власних
бюджетів на основі довгострокових нормативів бюджетної забезпеченості із
вжиттям державою заходів для вирівнювання бюджетів, які не забезпечені
належними бюджетними надходженнями.
Рух вважає, що у правовому
полі місцевого самоврядування необхідні законодавчі акти, скеровані на
реґулювання процесів управління комунальною власністю, майнових
відносин, вирішення матеріальних, фінансових, кадрових питань суб’єктів
комунальної власності. Разом з необхідністю чітко розмежувати власні і
делеговані повноваження органів самоврядування Рух вважає за доцільне
запровадити договірний характер делегування повноважень, яке має
супроводжуватися як наданням відповідних матеріальних та фінансових
ресурсів, так і взаємними зобов’язаннями щодо їх виконання.
Формування
організаційно-правових та фінансово-економічних основ місцевого
самоврядування повинне вирішити принципову проблему, яка полягає у створенні
дієздатних та самодостатніх територіальних громад.
Рух
переконаний, що для подальшого розвитку місцевого самоврядування
доцільно: зміцнити відповідну законодавчу базу згідно з Програмою
державної підтримки і розвитку місцевого самоврядування в Україні;
забезпечити узгодженість реформаторських процесів у проведенні
адміністративної реформи, а також у царині реґіональної політики та
розвитку самоврядування; чітко розмежувати сфери відповідальності
органів державної влади і місцевого самоврядування щодо надання
державних і громадських послуг; реформувати міжбюджетні відносини;
підвищити роль місцевих податків і зборів у формуванні доходів місцевого
самоврядування; розробити систему реальних мінімальних соціальних
стандартів; забезпечити становлення системи фінансового вирівнювання та
формування і ефективне функціонування комунальної власності
територіальних громад; удосконалити систему державного нагляду і
контролю за фінансово-економічною діяльністю місцевого самоврядування
відповідно до нових міжбюджетних відносин.
>Рух вважає, що реґіональна
політика в Україні повинна бути спрямована на розв’язання основних
завдань, що стоять перед державою. Її метою має бути зміцнення
цілісності держави, пріоритет національних інтересів перед реґіональними
і місцевими, вирівнювання економічного розвитку реґіонів та їх
здатності забезпечувати єдині стандарти соціальної політики держави. Рух
оцінює як передчасну ідею запровадження поряд з місцевим також і
реґіонального самоврядування. Спочатку необхідно забезпечити реальний
розвиток місцевого самоврядування на рівні територіальної громади, тоді -
запровадження деконцентрації виконавчої влади через передання її
місцевим органам більших повноважень. Лише після досягнення цих цілей
можливо розглядати способи запровадження реґіонального самоврядування
відповідно до сучасних західноєвропейських моделей.
Рух
переконаний, що розв’язання проблем регіональної політики потребує
консолідації зусиль усіх ланок влади - центральної та регіональної,
місцевого самоврядування, вдосконалення відповідної нормативно-правової
бази, активної участі громадян у вирішення публічних справ.